onsdag 19. juni 2013

Bursdagskake / Birthdaycake.




Made this cake for my boyfriends 27 birthday. We didn't have any blue food colouring, and all the suger paste i had was in different pink tones. (so, the colour was a little girly, but it tasted really good, and my boyfriend was happy, so.. ) 

The recipe for the "sponge" (cake) was one i had never used before, but i have to say, it's the best one i have tried yet. It was really good to cut and not dry at all. I will write it down, but it will be in Norwegian.

*****************************

Lagde denne kaken til 27årsdagen til samboeren min. Den ble noe jentete hva farge angår, men man tar det man har, og vi hadde ingen blå matfarge, så da jeg hadde rosa sukkerpasta, så ble det som det ble. 
Men kaken ble kjempegod på smak, og samboeren min ble fornøyd, så da skal jeg ikke klage. 

Oppskriften ble funnet på nettet, men klarer ikke helt huske på hvor, lurer på om det kan ha vært tine.no eller alleoppskrifter.no ? 

Her er i allefall oppskriften: 

5 egg.
150 gram sukker. 
120 gram hvetemel.
2 ss potetmel.
1 ts bakepulver.

egg og sukker blandes til en stiv eggedosis. (jo lengere og luftigere, jo bedre)
Resten siktes og blandes forsiktig inn i eggedosisen.

175 grader midt i ovnen i 25-35 minutter.
Jeg bruker en helt vanlig rund springform.

Tips: 
Bruk et stort helt vanlig håndkle. Fukte det (dryppende vått, varmt vann) og ha dette rundt kakeformen.
Den steker jevnere da.

Ingen kommentarer: